3 misslyckade musiksatsningar på webben

Publicerad i Novell #3-4/2009

Under it-boomen runt millennieskiftet skrev Vetenskapsrådets tidning Tvärsnitt om svenska företag på gränsen mellan musikindustrin och IT/Telecom-branschen.

Då sågs de som framtidens aktörer i en viktig tillväxtbransch. Novell har undersökt vad som hände med tre av dem.

1. Popwire.com

Då: »E-förlaget« Popwire skulle fungera som »skyltfönster för oetablerade artister och en fiskdamm för skivbolagen« och hade kontor i London, Madrid, Tokyo och New York. Ericsson och Investor fanns bland finansiärerna.

Nu: Lades ner på hösten 2001 med 52 miljoner i skulder, utan att ha hjälpt en enda artist till framgång.

2. Famestudios.com

Då: Skulle, med Per Gessle, Björn Ulveus och Bonnierkoncernen i ryggen, utveckla den tredje generationens internet − som enligt entreprenören Christer Sturmark handlade »webben som scen«.

Nu: Företaget likviderades 2008 och är så gott som spårlöst försvunnet. Domänen Famestudios.com har tagits över av den klassiska soulstudion i Alabama med samma namn. Christer Sturmark är ordförande för Humanisterna.

3. Musicbay.com

Då: Höll i lanseringen av Madonnas skiva Music och hade som affärsidé att »komplettera de konventionella metoderna för promotion, marknadsföring och licensiering av artister«.

Nu: Musicbay.com är inaktiv, utan annat innehåll än länkannonser som »Free Downloads«, »Yamaha Keyboard« och »Make this your homepage«.

DAVID HYLANDER

Kommentera

Din e-postadress kommer aldrig att publiceras eller delas ut. Obligatoriska fält är markerade med en asterisk *